Alvásigény

Az alvásról

Az alvás a szervezet számára mérhetetlenül fontos, pihenést szolgáló állapot. Az alvásigény tekintetében eltérőek a csecsemők és a nagyobb gyermekek szükségletei.

Az újszülöttek (általában) az étkezési időtől eltekintve szinte az egész napot átalusszák. (jó esetben) Néhány hetes korban az alvás ideális időtartama 18-20 órára, a csecsemőkor végére pedig 14-15 órára csökken. A 12-18 hónapos kisdedek nappal rendszerint már csak egyszer alszanak.

A nyugodt alvás feltételei

megfelelő hőmérsékletű, tiszta levegőjű szoba

éjjel sötétség, nappal természetes (nappali) fény

megfelelő étkezési-és napirend

éjszaka csendre van szükség, de nappal a család élje megszokott életét, kerülve az erős zajt

a csecsemő és a kisgyermek külön ágyban és kb. 6 hónapos kortól külön szobában aludjon( lehetőség szerint légzésfigyelő készülék mellett)

az aggódó szülőknek nyugalmat adhat ( egy szobában alvás esetén is) a légzésfigyelő készülék

este lehetőleg korán (19-20 órakor) fektessünk, hogy gyermekünk kellően kipihenhesse magát

csecsemőknek és kisdedeknek nincs szükségük tévénézésre, szobájukban ne legyen TV készülék

Közismert tény, hogy az éjszaka folyamán az alvás mélysége nem állandó. Az elalvást követően lépcsőzetesen mélyül, majd ismét felületesebbé válik-ezt a jelenséget alvásciklusnak hívjuk. A ciklus hossza életkortól függően 50-90 percig tart és maga a ciklikusság felnőttekre is jellemző. A felületes alvás rövid időre megszakítja mély alvásunkat-ez azért van, hogy meggyőződjünk arról, hogy körülöttünk minden úgy van-e, mint amikor elaludtunk. Ha nem, akkor hirtelen felriadunk, a csecsemők és kisdedek ilyenkor nyöszörögnek vagy felsírnak. Ha viszont minden változatlan körülöttünk, alvásunk visszatér a mély ciklusba és ezekre az ébrenléti szakaszokra nem emlékezünk.

Egy gyerek akkor aludta ki magát, ha reggel magától ébred.